tisdag 20 oktober 2009

Inlägg 2- reflektion 3

En tanke jag fick av min förra reflektion(inlägg1,-reflektion3) parallellt med dagens läroplan(Lpo 94) och samspel i grupp(Björn Nilsson,2005) är att om det skiftande professionella uppdraget, som i min mening ska generera till ett mer specialiserat arbetssätt för varje individs behov. individens behov är något som läraren och pedagogen aktivt enligt lag, ska arbeta utefter, " läraren skall utgå från varje enskild individs behov, förutsättning, erfarenheter och tänkande"(Lpo 94, s12).
Parallellt med dagens växande klasser och Sveriges nedgående konjunktur, vilket leder till större klasser, motverkas det professionella uppdraget. Samtidigt som gruppsykologins fenomen" socialisationen","dvs den process som innebär att individerna lägger band på sina egna behov, anpassar sig efter andra och lär sig grundläggande normer och de beteendemönster som passar i olika situationer"(Björn Nilsson,2005, s14), skadas.
Leder inte då staten väl ord om att se till individens enskilda behov och beslut till besparingar till dubbla negativa effekter, på så vis att individernas- grupp/ samspel relation samt individens och lärarens kvalitativa tid, båda tar skada i form av motsatta effekter.?

Med denna reflektion vill jag väcka tanken om att man kan inte ha besparingar inom alla offentliga sektorer. Skola, åldersomsorg och sjukvård går och får inte påverkas av konjunkturskiftningar.!!!!!!!!!!!

*Angelica Hultins reflektioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar